חיטוי מאגרי מים

חיטוי מאגר מים

אי אפשר לטעות בחשיבות השמירה על מים נקיים ובטוחים. בישראל, כמו במדינות רבות אחרות, יש במבנים בני 5 קומות ומעלה מאגרי מים שצריך לבצע ניקוי וחיטוי למאגר מים באופן קבוע. זה הכרחי כדי למנוע זיהום של אספקת המים ולהבטיח שהמים בטוחים לצריכה.

משרד הבריאות חוקק חוק בדיוק למצבים אלו תקנה 1525 שקובעת שחייב לחטא מאגרי מים אחת לשנה כדי למנוע הצטברות אורגניזמים חיידקים ווירוסים במים שיגיעו לאזרחים.

איך עושים חיטוי למאגר מים? אחריות מי לבצע את החיטוי למים? מדוע חייב לבצע חיטוי לטופס 4? וכמה עולה לבצע חיטוי לבניין כל הפרטים במאמר הבא »

חיטוי וניקוי מאגר מים

תוכן עניינים:
חיטוי מאגר מים

החשיבות בחיטוי מאגר מים

ברשויות השונות  במבנים גדולים ובבניינים חדשים שגודלם מעל 5 קומות מאחסנים מאגרי מים לבניין, מאגרי מים מיועדים למקרים בהם יש חוסר במים בבניין, כיבוי אש, מים למקרי חירום או כאשר המשאבות מים לא מגיעות מספיק לקומות הגבוהות.

מאגרי מים אלו מיועדים בדך כלל לשעת חירום כאשר יש בעיה באספקת מים אז שיהיה מים לכמות מספיקה עד שאספקת מים תחזור.
בדרך כלל אמור להיות כ 400-600 קוב מים לכל דירה בבניין או כ 1200 קוב לקומה תלוי בגודל הבניין. המים במאגר יכולים לעמוד זמן מה וחיידקים וירוסים בקטריות ומזיקים יכולים להגיע למים ולזהם אותם ולהעביר מחלות לכלל הדיירים כגון: סלמונלה, שחפת, הפטיטיס, צהבת וכו'.

בשל כך חובה על וועד הבית או חברת הניהול לבצע אחת לשנה חיטוי וניקוי מאגר מים.

חיטוי וניקוי מאגר מים

מתי צריך לבצע חיטוי מאגר מים ?

חיטוי מאגר מים לבניין הוא תהליך מכריע המסייע במניעת התפשטות מחלות הנישאות במים. חיטוי שוטף של מאגרי מים מחויב על פי חוק בישראל, ואי עמידה בתקנות אלו עלול לגרור קנסות ועונשים. חיוני אפוא להקפיד על ניקיון וחיטוי של מאגרי מים באופן קבוע כדי לשמור על מים בטוחים ונקיים עבור דיירי הבניין.

בדרך כלל מבצעים את הניקוי והחיטוי למאגר מים בבניין מגורים אחת לשנה על פי הנחיות משרד הבריאות ותקנה 1525. מאגרי מים גדולים יותר שעברו התפלה יש לנקות כל 24 חודשים.

חיטוי וניקוי מאגרי מים עושים בנוסף גם במצבים שמחליפים את הצנרת לבניין או לבית פרטי ומתקינים מערכת מים חדשה אז כדי להתחבר לחברת המים המקומית יש לבצע חיטוי וניקוי לצנרות.

שינוי הייעוד של המאגר – יש מאגרים שעמדו שנים רבות לשימוש מסוים ולאחר דרישה של משרד הבריאות רוצים להשמיש את המים לדיירים ולכן כדי לשנות ייעוד למאגר מים יש לחטא היטב את המאגר עם חברת הדברה מקצועית שמבצעת חיטוי וניקוי.
וכמובן כאשר יש מודעות וחשיבות למאגר מים חברות הניהול וועדי הבית הרבים מבצעים בדיקות שבועיות במאגרי מים וכאשר יש זיהוי לאורגניזמים, ירקת לכלוך או מזיקים כמו ג'וקים יש לבצע חיטוי יסודי למאגר.  

איך להיפטר מיתוש עש

הסכנה הגדולה במים - חיידק הליגיונלה

לגיונלה היא סוג של חיידק שעלול לגרום לצורה חמורה ולעיתים קטלנית של דלקת ריאות המכונה מחלת הלגיונרים. זהו חיידק גרם שלילי שנמצא בדרך כלל בסביבות מים מתוקים כמו אגמים ונהרות, אך הוא יכול לשרוד ולשגשג גם במאגרי מים, כולל ג'קוזי, מגדלי קירור ומערכות אינסטלציה.

החיידקים מועברים בדרך כלל לבני אדם באמצעות שאיפה של הדים ואירוסולים מזוהמים, כגון אלו המיוצרים על ידי ראשי מקלחת או יחידות מיזוג אוויר. אנשים שנמצאים בסיכון הגבוה ביותר לחלות במחלת הלגיונרים כוללים אנשים עם מערכת חיסון מוחלשת, מעשנים ואנשים מעל גיל 50.

התסמינים של מחלת הליגיונלה יכולים לכלול חום, שיעול, קוצר נשימה, כאבי שרירים וכאבי ראש. במקרים חמורים, המחלה עלולה להוביל לאי ספיקת נשימה, אי ספיקת כליות ואף למוות. אבחון מוקדם וטיפול באנטיביוטיקה יכולים לשפר מאוד את סיכויי ההחלמה של המטופל.

מניעת גדילה והתפשטות של לגיונלה במערכות מים מצריכה תחזוקה וניקיון שוטפים, כמו גם חיטוי למאגרי מים וניקוי אחת לשנה. זה יכול לכלול אמצעים כגון שטיפה קבועה של מערכות מים, והתקנת מסננים וטכנולוגיות טיפול אחרות.

בסך הכל, הלגיונלה היא חיידק מסוכן הדורש תשומת לב וניטור זהירה על מנת למנוע את התפשטות הזיהום ולהגן על בריאות הציבור ובני הבית. 

איך מבצעים חיטוי וניקוי למאגר מים?

קיימות שיטות שונות לחיטוי מאגר מים לבניין, אך השיטה הנפוצה ביותר היא הכלרה. מנקים עם כלור במים כדי להרוג חיידקים, וירוסים או מיקרואורגניזמים אחרים שעשויים להיות מזיקים. תהליך זה יעיל בהשמדת רוב סוגי החיידקים והנגיפים, כולל אלו הגורמים למחלות הנישאות במים כמו כולרה וקדחת טיפוס.

שלב 1 –
בדרך כלל כאשר אנחנו מגיעים לבצע חיטוי במאגר מים אנחנו תחילה מבקשים מהאיש תחזוקה לרוקן את המים יום יומיים לפני שאנחנו מגיעים. או לחילופין במאגרים מלוכלכים אנחנו מגיעים עם רשת, אוספים את כל הלכלוך שהצטבר במים ורק לאחר מכן מרוקנים את המאגר כדי לוודא שלא יסתמו הצנרות.
שלב 2 –
לאחר שהמים מתרוקנים אנחנו מגיעים צוות ניקוי עם מכשירים בלחץ לניקוי וחיטוי כל המאגר מים עם כל האורגניזמים והירקת שנוצרה במאגר.
שלב 3 –
לאחר שאנחנו מסירים את השכבה הראשונה של כל המצבור בקטריות שנוצר אנחנו משפשפים את כל המאגר כולל קירות רצפה ותקרה עם חומרי חיטוי מאושרים משרד הבריאות. חומרי החיטוי יכולים להזיק למים ולדיירים ולכן חייב לבצע את הניקוי עם חומרי החיטוי עם איש מקצוע עם תעודה שעבר הסמכה ממשרד הבריאות. וכמובן ביצוע בדיקת אטימות למאגר מים כדי לוודא שעד שנה הבאה שנגיע לבדיקה לא יכנסו מזיקים ואורגניזמים שונים למאגר.
שלב 4 ואחרון –
ריכוז החומר חיטוי הנדרש לחיטוי תלוי במספר גורמים, ביניהם גודל המאגר, סוג המיקרואורגניזמים הקיימים ואיכות המים. בישראל קבע משרד הבריאות הנחיות לריכוז חומרי ניקוי שיש להשתמש בו לחיטוי. ניקוי יסודי של כל המאגר מים עם מים נקיים וצלולים, דיגום המים מהברזים החיצוניים ומילוי מחדש של מאגרי המים במים טריים צלולים ונקיים.

אישור על ניקוי וחיטוי מאגר מים לבניין או לטופס 4

רק איש מקצוע מוסמך שעבר הסמכה מטעם משרד הבריאות לחיטוי מאגר מים יכול לבצע חיטוי ולהנפיק עבורכם אישור מדביר לטופס 4 על החיטוי. טופס 4 הוא טופס מהוועדה המקומית לתכנון ובניה, הטופס למעשה מוודא לפני קבלת טופס 5 (טופס אישור לכניסה לאכלוס הבית) שאכן כל המערכות חוברו כראוי באישורים של בעלי המקצוע המוסמכים כמו אדריכל שתכנן את הבית, מהנדס חשמל, בטיחות וכמובן טופס אישור מדביר.

כמו שהסברנו החיטוי מתבצע עם חומרי חיטוי שיכולים להזיק לבניין, למשאבות או לאזרחים ולכן חשוב לבצע עם איש מקצוע מוסמך. לאחר שנבצע את החיטוי למאגר מים אנחנו נפיק עבורכם אישור מקצועי על כך שדגמנו את המים לפני ואחרי החיטוי ואכן המים נקיים ללא חיידקים, וירוסים או בקטריות וכמובן שרמת הכלור במים תקינה.

במקרים בהם רמת הכלור גבוה יש לרוקן מעט את המים ולהוסיף מים חדשים כדי לדלל את הכלור, אם הכלור ברמה של מספיקה לחיטוי המאגר יש למלא עוד כלור בצורה מדודה.

אישור חיטוי מים לטופס 4 לבית פרטי

בבתים פרטיים חלק מקבלת ההיתר לכניסה לבית ומתן אישור לטופס 4 הוא דיגום המים, אנחנו נשלח את הדוגם שלנו אליכם לבצע בדיקה תקינות למים עם לקיחת דגימה ושליחה למעבדה. 

אם המים שיוצאים תקינים ללא חיידקים או בקטריות תקבלו אישור לטופס 4 במידה ולא יש צורך לבצע חיטוי במאגר מים עד שהמים שיוצאים בבדיקה תקינים. 

כמה עולה ניקוי מאגרי מים?

מחירון ניקוי וחיטוי מאגרי מים תלוי בגודל מאגר המים, האם יש גישה, רמת הלכלוך, קומות הבניין ודירות בבניין.

כמה עולה חיטוי מאגר מים גודל מאגר המים
ניקוי מאגר מים 10 קוב
800-1300₪
חיטוי מאגר מים עד 40 קוב
1500-2000₪
חיטוי מאגר מים עד 60 קוב
1700-2300₪
חיטוי מאגר מים עד 100 קוב
2300-2700₪

כמה עולה ניקוי וחיטוי מאגר מים בבניין? ​

אנחנו באילנית הדברות מבצעים חיטוי וניקוי כבר משנת 1992 לבנייני מגורים בפריסה ארצית בהגעה מהיום להיום. יש לנו צוות מיומן ומקצועי עם כל המכשור האפשרי לניקוי וחיטוי מאגרי מים ביעילות ומהירות. אנחנו מספקים שירותי ניקוי וחיטוי מאגרי מים ללקוחות פרטיים, לוועדי בית, וחברות ניהול.

חברות ניהול שמעוניינות לשיתוף פעולה איתנו ומחירים מיוחדים יש ליצור קשר ישירות לליאור 053-4292959 

כמה עולה ניקוי וחיטוי מאגר מים בבניין גודל הבניין
חיטוי מאגר מים בבניין בן 5-6 קומות
1000-2000₪
חיטוי מאגר מים בבניין בן 6-7 קומות
1500-2000₪
חיטוי מאגר מים בבניין בן 8-10 קומות
1700-2300₪
כמה עולה חיטוי מאגר מים בבניין גבוה מעל 12קומות
2000-3000₪
כמה עולה חיטוי מים לבית פרטי קוטג'
500-1500₪

חיטוי מאגרי מים וצנרות ⭐⭐⭐⭐⭐

עמוד זה נכתב על ידי
ליאור זליקובסקי – מדביר מוסמך מספר היתר 2650 

המנהל של אילנית הדברות ודור שלישי למשפחת מדבירים,
 ומעניק 
שירותי הדברה לכל סוגי המזיקים והחרקים.
רוצים להתייעץ איתי ? 
חייגו עכשיו 054-8849445